Nie je Strava ako strava>

Technológie vládnu svetu, a preto nie je žiadnym prekvapením že už nejaký ten čas sú aj súčasťou toho cyklistického. Základný digitálny tachometer nahradili výkonné cyklo-počítače s množstvom funkcií. Alternatívou k cyklo-počítačom sú športové aplikácie do smartfónov. Dnes sa pozrieme ne jednu z najznámejších, s názvom Strava.

S cyklistikou som začínal ešte v dobe keď technológie ktoré sú pre nás dnes samozrejmosťou boli na vzostupe. Moju jedinú elektroniku na bicykli predstavoval maličký čínsky tachometer s niekoľko základnými funkciami. Ako malému chlapcovi mi samozrejme stačil len ukazovateľ rýchlosti. Čím viac som sa do cyklistiky ponáral, tým viac som chcel mať kvalitnejšie a presnejšie informácie o mojich jazdách. A tak som narazil na aplikáciu Strava

Čo je Strava?

Ak ste s cyklistikou začali len nedávno, v úvode dnešného článku sa vám pokúsim vysvetliť čo je tá Strava vlastne zač. Strava je športová mobilná aplikácia (okrem aplikácie existuje aj jej webová podoba), ktorá je na trhu už od roku 2009. Medzi jej základné funkcie patrí meranie športového výkonu pomocou GPS bez potreby internetového pripojenia. Okrem merania športového výkonu predstavuje Strava aj ,,sociálnu sieť“ pre športovcov, nakoľko k jednotlivým aktivitám je možné pridávať komentáre, lajky (kudos) a dokonca aj fotky. V aplikácii je na výber niekoľko športov, no dnes sa budeme venovať hlavne meraniu výkonu na bicykli. 

Všetky dáta po ruke

Cyklistika sa v posledných rokoch značne zmenila. Hlavnú zmenu predstavuje podľa mňa obrovský dôraz na čísla a ukazovatele výkonu počas jazdy. Každý chce mať prehľad o tom, aký počet kilometrov najazdil, akou rýchlosťou a aké prekonal prevýšenie. Všetky tieto vymoženosti dnes ponúkajú cyklo-počítače ktoré dokážu jednotlivé jazdy rozanalyzovať do najmenších detailov. Veľmi podobné, ba až totožné vymoženosti ponúka aj aplikácia Strava. Stravu osobne používam už niekoľko rokov a môžem potvrdiť že jej merania sú zhodné s cyklo-počítačom alebo športovými hodinkami. Na bicykli som vystriedal niekoľko zariadení na meranie výkonu, ale najviac ma oslovila práve Strava ktorú používam dodnes. Osobne nie som zástanca oduševného porovnávanie čísel a výkonu. Jazdu na bicykli si chcem hlavne vychutnať a až doma si následne prezriem základné štatistiky mojej jazdy. 

Medzi základné ukazovatele ktoré Strava dokáže merať patrí:

  • Aktuálna rýchlosť
  • Priemerná rýchlosť
  • Celková prejdená vzdialenosť
  • Čas jazdy
  • Výkon
  • Spálené kalórie

Okrem týchto funkcií dokáže Strava merať aj tep srdca, na ktorý je ale potreba hrudný pás. Čo sa týka konektivity tak je možné aplikáciu prepojiť s väčšinou známych značiek hodiniek, kedy následne sa vám budú všetky jazdu automaticky ukladať aj do aplikácie. Ešte by som rád spomenul že Strava ponúka dve verzie. Platenú a neplatenú. Všetky vyššie spomenuté funkcie sú dostupné v neplatenej základnej verzii. Platená verzia predstavuje len akýsi bonus pre zanietených cyklistov, kde sa dajú jednotlivé ukazovatele merania výkonu a štatistiky zobraziť o čosi podrobnejšie.

Staňte sa kráľom hôr

Cyklistika by mala byť hlavne o zábave a radosti z jazdenia. Preto som sa rozhodol venovať záver článku podľa mňa najviac zaujímavej a zábavnej funkcii ktorú Strava ponúka. Spomínanú funkciu predstavujú segmenty a virtuálne odznaky (KOMs), pre tých, ktorí majú na daných segmentoch najrýchlejší čas. Pre nezasvätených najskôr vysvetlím čo sú to segmenty a KOMs. Segment predstavuje úsek cesty, (asfaltovej alebo lesnej) na ktorom vám začne aplikácia merať čas ak cezeň prechádzate. Väčšinou sa jedná o stúpania na známe kopce v okolí, no segmenty sú aj v zjazdoch alebo dokonca na rovinkách. V prípade že daný segment prejdete za čo najlepší čas získate virtuálny odznak KOM – king of the mountain (kráľ hôr). Každý segment má aj svoju tabuľku s poradím najlepších časov, kde si viete taktiež porovnať napríklad koľko strácate na najlepšieho jazdca na danom segmente. 

Takéto porovnávanie dokáže byť celkom zábavné a aj motivujúce k zlepšovaniu svojho výkonu na bicykli. Samozrejme, ako so všetkým tak ani so segmentami to netreba preháňať a brať ich nejako veľmi vážne. Predsa je to len virtuálna tabuľka, a choré naháňanie sa za segmentami hlavne v zjazdoch vie byť aj nebezpečné. Jazdu na bicykli si treba. Verím že dnešným článok som niekoho z vás motivoval k jazde na bicykli, alebo dokonca aj k stiahnutiu Stravy do telefónu.